VECHEA CIVILIZAŢIE A ROMÂNILOR (1)
Sa-i privim acum mai aproape pe oameni, in manifestarea lor cotidiana, „viata nestiuta” a celor pe care soarta i-a harazit sa fie impreuna. a. Asezari, gospodarie, locuinta Asezarea preponderenta a romanilor in perioada pe care o analizam a fost satul. La sat locuia cea mai mare parte a populatiei romanesti, satul era „universul” cultural si de civilizatie al romanilor. Targul, un „sat” mai mare la inceput, apoi oras, va dobandi rolul dominant-din perspectiva fenomenului de cultura si civilizatie-abia in secolul al XIX-lea. S-au incercat, de catre etnografi, tot felul de tipologii ale satului romanesc: dupa ocupatiile principale-sate agricole, sate agricole-pastorale, sate pastoral-agricole, sate pastorale, sate de pescari, sate specializate pe mestesuguri; dupa modul de asezare al caselor-sate cu case izolate, sate rasfirate (disociate), sate aglomerate, sate de-a lungul drumului etc. Dincolo de toate acestea, satele romanesti au evoluat in functie de nevoile epocii, de conditiile locale, s-au „asezat” in locuri mai ferite, s-au „nascut” si au „murit” dupa cum s-au miscat „vremurile”. Este suficienta o excursie prin tara pentru a observa varietatea acestora, dar este necesara o traire indelungata acolo pentru a-i surprinde intr-adevar felul de a fi. ), specifica zonelor agricole si pastorale; gospodaria cu ocol intarit, in care acareturile sunt asezate pe toate laturile incat pare o mica cetate, specifica zon Gospodaria, ca expresie a raportului dintre asezare, conditii, ocupatie si traditie, cunoaste, la randu-i, o mare varietate. O gospodarie cuprindea, de regula, casa, vatra construita aparte, adapostul pentru animale, gropile de cereale, soproane, fanatul etc. Gospodaria putea fi: fara ingraditura, indeosebi in zonele de munte, ceea ce inseamna amplasarea ei in centrul suprafetei de teren (de regula fanatul); gospodaria cu curte deschisa in fata casei, cu elemente (grajduri, soproane etc.) nelegate intre ele, specifica in zonele premontane; gospodaria cu curte dubla (una in fata casei, cealalta pentru animale si acareturiei Branului si Marginimii Sibiului. Gospodariile erau permanente, cele din vatra satului, sau temporale, cele asezate la o oarecare distanta de sat si legate de unele activitati sezoniere. Gospodariile erau, de regula, imprejmuite , cu garduri din nuiele, laturi, mai tarziu din scanduri. Materialul principal de constructie era lemnul, din acest punct de vedere tara noastra incadrandu-se in aria arhitecturii lemnului specifica sud-estului european. Locuinta constituie una din cele mai graitoare expresii a modului de viata a poporului, a gustului sau, a unei traditii etnice si culturale. Aici se desfasoara cele mai multe dintre activitati, se transmite experienta de viata, se insusesc moduri de viata etc. Locuinta de suprafata este tipul cel mai raspandit de locuinta la romani, alaturi de cea semiingropata. Locuinta cu o singura incapere constituie cazul cel mai raspandit si mai vechi. Cu timpul va aparea tinda, a doua camera (camara)- acest tip de locuinta fiind considerat cel traditional la romani. Abia in secolul al XVIII-lea se va dezvolta locuinta cu mai multe incaperi. Elementul central al locuintei il reprezenta vatra, cu sau fara cuptor. Vatra era locul unde se facea foc, era sursa de caldura, uneori de iluminat, si loc de preparare a hranei. Vatra era prevazuta cu horn sau era cu „iesire” libera. Camera de locuit mai cuprindea: patul, lavita, masa si scaune, blidarul, lada de zestre si un minim de elemente de decor. Materialele din care era construita locuinta erau lemnul, pamantul si piatra (caramizile se vor folosi abia in secolul al XIX-lea). Arhitectura, tehnicile de imbinare, modul de realizare a acoperisului (de regula, in doua ape) sunt extrem de diverse, conditiile locale, contactele cu alte stiluri avand un cuvant greu de spus. E suficient sa vizitam un muzeu al civilizatiei populare pentru a remarca acest aspect.
Painea nu era chiar la indemana oricui, in primele secole alimentul de baza era malaiul. Extinderea culturii porumbului a adus mamaliga in prim-planul alimentatiei romanilor. Masa romanilor era variata, dar saracacioasa; se manca aproape orice, dar putin, dupa criteriul „burta plina”, in functie de sezon (cel mai greu era spre inceputul primaverii), in conditii modeste de prelucrare a alimentelor primare. Regulile ortodoxe stricte, cu posturi periodice, cutume refractare la nou, i-au pastrat pe romani in cadrele grijii fata de ziua de maine, i-au multumit cu putin. Marile sarbatori religioase, nuntile, botezurile, pomana de la unele inmormantari erau adevarate ospete. La curtile boieresti, domnesti si manastiresti lucrurile stateau altfel. Ospete mari, abundente, insotite de muzica, se incingeau ori de cate ori era nevoie (aniversari, casatorii, hram, victorii militare). Influentele culinare orientale sau apusene se fac simtite in ultimele secole ale perioadei in discutie. Daca lumea otomana ar fi manifestat predilectie si pentru porci, pasari de curte, porumb, chiar si vite, ca pentru grau si oi, ar fi fost vai si amar de taranul roman.
c. Vestimentatia Taranii isi confectionau singuri hainele, producand in gospodarie materia prima (lana, inul, canepa) si tesaturile respective. Femeile torceau, teseau si impleteau toata iarna lucruri in casa. In sate erau mestesugari care produceau cojoace, caciuli, opinci, pieptare, serpare (brauri din piele). Spre munte erau sate specializate in producerea de postavuri (tesaturi) groase de lana, imbunatatite prin baterea in piue. In secolul al XIV-lea este atestata roata de tors si cea de depanat, initial in Transilvania, bazate pe principiul bielei-manivelei si a curelei de transmisie. La argasitul pieilor se folosea cenusa, conservarea lor initiala facandu-se cu sare. Imbracamintea de toate zilele era saracacioasa, destul de sumara. Cea de sarbatoare (de regula hainele cu care s-a pornit in viata la casatorie) era mai curata, mai frumos lucrata, completa (de la opinca pana la caciula) si stans legata de traditie prin infatisare. Spalarea se realiza foarte rar cu sapun (scump si rar, deci greu de obtinut), folosindu-se lesia (apa rezultata prin fierberea cenusii de lemne). Vestimentatia celor bogati era cu totul altfel; despre aceasta avem cele mai multe stiri. Contactul cu alte civilizatii (orientala, apuseana-italiana, germana, poloneza, apoi ruseasca) s-a manifestat cu prisosinta in vestimentatia domnitorilor si marilor boieri. Costumul boieresc etaleaza o gama larga de forme, de la palariile-mitre brodate cu fir de aur, sube de postav de diverse culori, pantaloni stransi pe picior si cizmulite groase la barbati, la palariile cu boruri lungi, cercei lungi si foarte bogate sube de postav aurit si rochii impodobite cu pietre pretioase, la femei. d. Ingrijrea sanatatii Dupa reguli moderne, apusene, cu medici specialisti, era apanajul doar al curtii domnesti. Medicii proveneau din apusul Europei. e. Familia Familia veche romaneasca a avut un caracter nuclear, anume de „familie butuc”, copiii dupa casatorie mutandu-se in propria lor gospodarie, cu exceptia ultimului nascut. La baza familiei statea casatoria care, in conceptia populara , constituia un element obligatoriu in ciclul vietii. Casatoria era precedata de logodna, care se putea face printr-un inscris sau fara un act scris, cu consimtamantul celor in cauza. Casatoria efectiva, dupa dreptul popular si cel scris medieval, presupunea: manifestarea vointei, indeosebi a tinerilor, rolul parintilor fiind mare in realizarea (aranjarea) unor casatorii, varsta („baietii sa fie puberi, iar fetele apte pentru barbat”, spunea dreptul scris), adica baietii sa fie trecuti de 14 ani, iar fetele de 12 ani. In realitate, se casatoreau la o varsta mai mare. Zestrea juca un rol important in actul intemeierii familiei. Cei avuti creau copiilor, chiar si fetelor, zestre bogata. De regula, fetele veneau cu lucruri gospodaresti, iar baietii cu casa, pamant, vite, unelte agricole. Dupa casatorie se realiza o comunitate de bunuri. La divort, destul de rar, se practica insa sistemul inapoierii bunurilor (zestrei), fapt ce atragea uneori certuri intre familiile celor casatoriti. f. Masurarea timpului. Numararea anilor, in Moldova si Tara Romaneasca, se facea dupa modelul bizantin (era bizantina), care, ca si modelul ebraic (era ebraica), numara anii de la presupusa facere a lumii, al carei inceput conventional a fost fixat la 1 septembrie 5509 (i.d.Hr.). Pentru a-l deosebi de anul modern , anul de la „facerea lumii” a fost desemnat cu denumirea valeat. In Transilvania, numararea anilor se facea dupa era crestina (era noastra sau milesimul) si a carei numaratoare incepe de la 25 decembrie anul 754 de la fundarea Romei, cand s-ar fi nascut Iisus Hristos. In Moldova si Tara Romaneasca acest sistem s-a generalizat treptat din a doua jumatate a secolului al XVIII-lea. Inceputul anului de la 1 ianuarie s-a generalizat in tarile romanesti incepand de la sfarsitul secolului al XVIII-lea. Anul era impartit in luni, saptamani si zile. Lunile au pastrat denumirile latine, dar in Tara Romaneasca si Moldova aveau si denumiri populare: ianuarie-gerar, februarie-faurar, martie-martisor (germenariu), aprilie-prier, mai-florar, iunie -ciresar, iulie-cuptor, august-gustar (masalar), septembrie-rapciune (vinicer), octombrie-brumarel, noiembrie-brumar, decembrie-andrea (indrea). Pana in secolul al XVI-lea, masurarea timpului s-a realizat pe baza sistemului lunaro-solar concretizat in „calendarul iulian” conform caruia anul avea 365 zile si sase ore, mai lung cu 11 minute si 14 secunde decat anul astronomic. VECHEA CULTURA A ROMÂNILOR Aceeasi religie ortodoxa, aceeasi limba si acelasi mod de viata au constituit elementele care au asigurat unitatea culturii romanesti, indeosebi a celei populare. a. Cultura populara constituie principalul mod existential al culturii romanesti in secolele XIV-XVIII. Chiar daca printr-o astfel de manifestare culturala romanii nu au fost subiecti ai renasterii si umanismului european medieval, rolul sau socio-cultural a fost imens. Cultura populara a constituit raspunsul omului de rand, nestiutor de carte, dar nu lipsit de sensibilitate, la lumea care il inconjura, raspuns in care traditia a jucat un rol important. Cultura populara a constituit elementul solidaritatii romanesti, expresia bucuriei dar si a planului, a indurarii, dar si a razvratirii. In lumea satului medieval s-a cladit matricea stilistica a culturii romanesti. Aspectul popular al culturii si-a gasit expresia in poezia populara (balade, indeosebi), cantecele si jocurile populare, proverbe si basme, practici si descantece mistice, colinde, elemente de arta decorativa despre care aproape ca nu mai stim nimic cu exactitate astazi. b. Productia literara culta. In secolele XIV-XVI au circulat in tarile romanesti opere religioase scrise in limba slavona. Dintre acestea se cuvin amintite imnurile religioase (tropare) compuse de Filos (in calugarie numit Filotei monahul), fost logofat al lui Mircea cel Batran, si un elogiu, alcatuit pe la sfarsitul secolului al XV-lea de vistiernicul Simion Dedulovici. Unii carturari slavi, stabiliti temporar sau definitiv in Moldova si Tara Romaneasca, au desfasurat o activitate vasta in domeniul promovarii literaturii religioase. Unul dintre acestia a fost Grigore Tamblac. In timpul sederii sale in Moldova (1401-1404) a rostit mai multe predici, care s-au pastrat in manuscrise slavone, si a scris „Mucenicia sfantului si slavitului mucenic Ioan cel Nou, care a fost chinuit la cetatea Alba. „ Voronetean„- partile de Scriptura din Voronet, „Psaltirea Scheiana” si „Psaltirea Hurmuzachi„. La Curtea lui Stefan cel Mare s-a scris un letopiset, pastrat in cinci variante ulterioare, intitulat „Letopisetul Anonim al Moldovei„, cuprinzand povestirea evenimentelor dintre 1359-1506. In secolul al XVI-lea istoriografia oficiala in Moldova a fost reprezentata prin cronicarii calugari Macarie, episcop de Roman, si prin Eftimie si Azarie, ucenicii sai. In Tara Romaneasca lucrarile istoriografice au fost mai putine. De la sfarsitul secolului al XV-lea si inceputul celui urmator s-au pastrat „Povestirea despre Dracula voievod„, scrisa in slavona, sub forma anecdotica, probabil de un roman ardelean de la curtea lui Matia Corvin (lucrarea s-a pastrat intr-o traducere in limba rusa). A doua lucrare, „Viata Sfantului Nifon, patriarhul Constantinopolului„, a fost scrisa intre anii 1517-1520 de catre Gavril, „Protul” manastirilor de la Muntele Athos, in vremea sederii lui in Tara Romaneasca. Cea mai importanta scriere de la inceputul secolului al XVI-lea este „Invataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sau Theodosie„, scrisa in limba slavona, intre anii 1517-1521, probabil de insusi Neagoe Basarab, domnul Tarii Romanesti. Domnia lui Mihai Viteazul si faptele de arme ale boierilor Buzesti au avut cronicarii lor. In Moldova „Sintagma lui Matei Vlastares„- o culegere de legi bisericesti si dispozitii penale si civile bizantine, a fost copiata de ieromonahul Gervasie de la Neamt (1452), de gramaticul Damian din Iasi (1495) si de episcopul Macarie (1552). c. Tiparul. La mai putin de o jumatate de secol de la prima carte iesita din teascul lui Gutemberg („Biblia latina„, 1460), in Tara Romaneasca, in vremea lui Radu cel Mare, isi incepe activitatea tiparul. Inceputurile lui sunt legate de numele lui Macarie, care lucrase ca tipograf la Cetinje, in Muntenegru. In tipografia condusa de Macarie au aparut trei carti: „Liturghierul” (1508), „Octoitul” (1510) si „Evangheliarul” (1512), in limba slavona. d. In secolele XVI-XVI, in Tara Romaneasca si Moldova, scolile si bibliotecile au fost destul de rare. Ele functionau pe langa unele manastiri sau la curtile domnesti, principale centre de raspandire a stiintei de carte. Invatatii vremii erau indeosebi reprezentantii clerului inalt. Pentru nevoile carturaresti, domnitorii romani au apelat si la invatati straini. e. Arta in tarile romanesti s-a dezvoltat pe baze populare si in stransa legatura cu arta din tarile vecine.
Arhitectura. Pe langa traditia locala, monumentele arhitectonice care s-au pastrat bisericile, in special, reflecta influente bizantine, precum si apusene. Din secolele XIV-XV s-au pastrat, in Tara Romaneasca si Moldova, putine monumente de arhitectura. Unele dintre ele, ca de pilda biserica de la Cozia, prezinta un plan triconc (era compusa dintr-un naos dreptunghiular, prevazut cu cate o absida in capatul de est, ca si pe laturile de nord si sud) si influente ale arhitecturii sarbesti. Biserica Sfantu Nicoara din Curtea de Arges, ridicata pe la 1340, avand un plan de „cruce greaca inscrisa” intr-un dreptunghi si o cupola, sprijinita in interior pe patru pilastri, vadeste influente bizantine. In Moldova, cele mai vechi lacasuri de cult sunt construite in planul unei bazilici romane cu influente gotice (biserica Sf. Nicolae din Radauti), in plan treflat, de influenta bizantina (biserica Sf. Treime din Siret). Din prima jumatate a secolului al XVI-lea s-au pastrat in Tara Romaneasca doua monumente de mare valoare artistica: Biserica SF. Nicolae de la Manastirea Dealu si Biserica episcopala de la Curtea de Arges. Ultimele decenii ale secolului al XVI-lea si prima jumatate a celui urmator constituie o perioada de mare inflorire a arhitecturii moldovenesti. Este perioada de apogeu a „stilului moldovenesc”. Spre sfarsitul secolului al XVI-lea in arhitectura bisericeasca din Moldova au inceput sa se introduca elemente noi de provenienta munteneasca. In ceea ce priveste constructiile cu caracter laic nu s-au pastrat decat unele cetati in ruina, in Moldova si Tara Romaneasca. Interioarele bisericilor din Moldova si Tara Romaneasca au fost pictate, insa monumentele picturale din secolul al XIV-lea si prima jumatate a secolului al XV-lea au disparut in cea mai mare parte. In a doua jumatate a secolului al XV-lea figurile pictate in bisericile din ambele tari si-au pastrat caracterul lor hieratic, policromia, dispozitia scenelor si grupurilor de persoane, desfasurarea temelor dogmatice dand efecte de o inalta armonie artistica. Mesterii care au pictat exteriorul bisericilor de la manastirile Humor (1530), Voronet (reconstruita in 1547), Moldovita (1537) si biserica din Arbore (1503) au dat dovada de o maiestrie exceptionala in tehnica frescei, in imbinarea culorilor si in arta decorativa. Realizarile lor, de o inalta valoare artistica, sunt originale si se prezinta ca monumente specifice si caracteristice in evolutia artei medievale romanesti. Lucrarile miniaturistilor moldoveni si munteni sunt, de asemenea, vestite. Calugarii de la Neamt si Putna au impodobit manuscrise, copiate acolo, cu vignete (desen-ornament mic care se pune la inceputul sau la sfarsitul unei carti sau capitol) si chenare de o rara frumusete. Ca valori deosebite sunt lucrarile executate de monahul Gavril, fiul lui Urie, indeosebi „Evanghelierul„, datat 1429, apoi „Evanghelierul de la Humor„* (1473) -cu portretul lui Stefan cel Mare, „Evanghelierul manastirii Zogarf„, de la Muntele Athos, executat de calugarul Filip in 1502, „Evanghelierul” postelnicului Macrea din Tara Romaneasca (1519). Arta broderiei s-a dezvoltat foarte mult indeosebi in Moldova, manastirea Putna fiind un adevarat depozit de asemenea obiecte. Unele piese de mobilier pastrate in unele biserici moldovenesti (Probata, Moldovita, Humor, Slatina) probeaza si ele un rafinat simt artistic.
a. Contactele cu celelalte culturi s-au intensificat in aceasta perioada; cu cultura Apusului, prin scolile poloneze (cazul cronicarilor moldoveni), scoala de la Kiev (aici a invatat Udriste Nasturel, cumnatul lui Matei Basarab) si scolile iezuite de la Iasi, Cotnari, Galati; cu cultura greceasca, prin scoala cea mare a Patriarhiei din Constantinopol, prin Scoala Superioara de la Sfantul Sava (1684) sau Scoala superioara din Iasi (1714). b. In perioada in discutie, in cele doua tari romanesti activeaza o serie de personalitati culturale. In Moldova, in prima parte a secolului al XVII-lea, au trait mitropolitul Varlaam si cronicarul Grigore Ureche. Primul tipareste carti in romaneste (traduceri): „Cartea romaneasca de invatatura” (1643), „Raspunsurile impotriva catehismului calvinesc„, al doilea, mare vornic al Tarii de Jos, a scris un letopiset povestind istoria Moldovei intre 1359-1595. In a doua parte a secolului au trait mitropolitul Dosoftei (1624-1693), creator al poeziei culte romanesti (traduce „Psaltirea in versuri„, „Liturghierul„, „Molitvenicul” si „Patimiile„, si publica, la Iasi, in 1682, „Viata si petrecerea sfintilor„, in patru volume), cronicarul Miron Costin (autor al „Letopisetului Tarii Moldovei„, de la 1595 la 1661, „De neamul moldovenilor, din ce tara au iesit stramosii lor„, „Poema polona” -o scurta descriere a Moldovei si Munteniei), Dimitrie Cantemir, Petru Movila (1596-1646) si Nicolae Milescu, ultimii trei cu activitate culturala in alte tari.
c. Arta. Arhitectura continua unele elemente anterioare, insa innoirile sunt evidente: decorativul devine precumpanitor (cu accentuarea repertoriului floral-vegetal de sorginte baroc-occidentala sau orientala), iradierile intre cele trei principate se amplifica, mai multe lacasuri de cult se fortifica, impartirea fatadei in doua registre printr-un brau median, ornarea zidurilor cu panouri dreptunghiulare sau cu arcade. Carmuirea lui Constantin Brancoveanu a marcat in arhitectura laica o etapa de autentica sinteza romaneasca. Elementele traditionale ale arhitecturii romanesti (foisor, pivnite, sistem de boltire) se imbina cu cele venite din constructiile Italiei renascentiste (loggia si ampla decorare floral-vegetala a coloanelor) si cu elemente decorative oriental-musulmane, vizibile in palatul de la Mogosoaia. Arta miniaturilor continua si in secolul acesta, regasindu-se indeosebi in impodobirea unor carti. Centrul cel mai important a fost la Dragomirna. Alaturi de ornamentele geometrice, de chenarele si literele din impletituri (traditionale) se aseaza motivele florale delicat stilizate, fundaluri arhitectonice, scene cu numeroase personaje, totul realizat in culori vii (rosu, visiniu, albastru, verde).
a. Scrierile cronicaresti, cu unele exceptii, sunt inferioare secolului anterior. Exceptia o constituie Ion Neculce (1672-1745), cu a sa „O sama de cuvinte„, relatand evenimentele dintre 1661-1743. Printre alti cronicari moldoveni amintim pe: Alexandru Amiras, Axinte Uricarul si spatarul Ioan Canta. b. Spre sfarsitul epocii fanariote apar si altfel de scrieri (un amestec de proza si versuri ne ofera munteanul Zilot Romanul autor al „Cronicii” (1796-1821) si al alegoriei politice intitulata „Dasluire„). Amintim tiparirea unor „condici de legi” :a lui Scarlat Callimachi (1817) si a lui Ioan Caragea (1818) si activitatea lui Ienachita Vacarescu, autor al mai multor poezii si a „gramaticii” limbii romanesti. In general, intre 1720 si 1820 s-au tiparit in tarile noastre peste 300 de carti, afara de cele aduse de peste hotare. Incepe a se face simtita influenta franceza in aceasta perioada. c. Scolile inalte din perioada anterioara se perfectioneaza. Academia domneasca din Bucuresti, sprijinita de Grigore Ghica (in 1749), a fost reorganizata complet si amanuntit de Alexandru Ipsilanti, in 1776. Academia domneasca din Iasi este temeinic organizata de Nicolae Mavrocordat, in 1714, alti domnitori, precum Grigore Al. Ghica, ingrijindu-se de buna ei functionare. d. Arhitectura inregistreaza o ultima perioada inainte de clasicism. In arhitectura civila, casa boiereasca de pe mosie reia, amplificand si adaptand, tipul anterior. Obisnuit, are parter si etaj, cu un spatios foisor asezat pe fatada principala, cu scara de acces la etaj, fie alipita de foisor, fie sub acesta. Un tip aparte este cula, casa fortificata raspandita in secolul al XVIII-lea in Oltenia si nord-vestul Munteniei, asemanatoare cu cele din Serbia, Macedonia, Bulgaria, Albania. In peisajul arhitectural al oraselor sunt de amintit fantanile, cu decoratie baroca, chioscurile si foisoarele ridicate dupa modelele constantinopolitane. |