Premiera filmului documentar ”Tatarbunar”

Tatarbunar

La Cinematograful ”Odeon” din Chișinău a avut loc ieri seară premiera filmului documentar ”Tatarbunar” în regia cineastului Alecu Deleu, informează MOLDPRES.

Ar putea fi o imagine cu 3 persoane
Solicitat de agenție, Alecu Deleu a menționat că ”Tatarbunar” este un film-deconstrucție a unui clișeu propagandistic și o experiență umană a ”existenței prin cultură” în comunism.
”Nouă, când învățam la școală, ni se spunea că în 1924 la Tatarbunar a fost o răscoală. Din filmul meu se vede că nu e chiar așa. Are mai multe definiții. Cineva spune că e intervenție militară, altcineva – că e export de revoluție, alții îi zic rebeliune, dar toți aceștia conchid că e o rebeliune organizată, adică o operațiune specială. Tatarbunarul funcționează ca un patern, un calapod, după care se fac și alte operații, inclusiv ceea ce avut loc în Donbas, Crimeea, Georgia, peste tot în spațiul ex-sovietic. Adică sunt prezente toate elementele unei operațiuni speciale gândite în state majore: trimitere de agenți de destabilizare, propagandă activă, trimitere de arme, de trupe, etc. pentru a destabiliza țara. De fapt, ”Tatarbunar” este un film despre terorismul de stat. În septembrie 1924 se împlinesc 100 de ani de la evenimentele de la Tatarbunar. Tema este actuală și astăzi”, a precizat Alecu Deleu.
În context, cineastul Mihai Ștefan Poiată a scris pe pagina sa de facebook că răscoală sau operațiune specială? – aceasta este dilema sau intriga filmului documentar ”Tatarbunar”, prezentat în premieră la cinematograful „Odeon”. ”Istorici din 3 țări (Ucraina, Republica Moldova și România), regizorul unui film de ficțiune despre evenimentele de acum 99 de ani (Nicolae Ghibu) și Alecu Deleu, autorul documentarului proiectat, și-au propus să dezlege această intrigă… Istoria, ficțiunea și documentarul operează cu „instrumente” diferite și pe alocuri a tras fiecare cenușa la propria turtă, ceea ce a șubrezit structura narativa a filmului, dar au ajuns în cele din urmă la câteva concluzii comune, extrem de importante și actuale: Așa-zisa răscoală de la Tatarbunar (1924) nu a fost o revoltă țărănească, ci o „operațiune specială” pusă la cale de Rusia bolșevică; Versiunea modernizată a scenariului de la Tatarbunar a fost aplicată în Transnistria și în Donbas; Asupra R. Moldova planează pericolul că ofensiva hibridă a serviciilor rusești se poate transforma într-un nou Tatarbunar . Iată de ce ar fi necesară o proiecție a filmului TATARBUNAR și pentru discipolii lui Toma Necredinciosu de pe malul Bâcului, care se arată sceptici în privința pericolelor ce amenință R. Moldova și încearcă să ne convingă că acestea ar fi doar o invenție a Maiei Sandu., a subliniat Mihai Ștefan Poiată.
Iar cineastul Valeriu Jereghi a afirmat că acest film restabilește adevărul istoric despre un eveniment tratat greșit și tendențios de către istoriografia sovietică.
În calitate de naratori în film apar istoricii Anatol Petrencu, Ludmila Rotaru, Teodor Candu, precum și Nicolae Ghibu, autorul filmului de ficțiunie ”Mânia” despre evenimentele de acum 99 de ani de la Tatarbunar. Muzica e semnată de compozitorii Eugen Doga și Vlad Burlea.

Ar putea fi o imagine cu 4 persoane şi vioară