ÎNAINTEA LUI ALEXANDRU MACEDON, DACII AU CUCERIT … INDIA !

Aceasta informatie este transmisa de un cronicar al lui Alexandru cel Mare si care  descrie atat locurile si obiceiurile unor popoare intalnite in drumul spre India cat si unele date istorice legate de acele locuri. Este vorba de Anabasis Alexandricartea VIII,  Indica. Traducerea in engleza a acestei lucrari apartine lui Tr. E. Iliff Robson, 1933. Aceasta carte cuprinde 43 de paragrafe iar in unele din ele se face referire la trecutul Indiei si populatiei acesteia. Am sa fac referire mai jos numai la acele aliniate ce afirma rolul dacilor in istoria Indiei. Desi nu se face referire in texte prin donominatia  “dac” sau “Dacia”, e bine sa se faca unele precizari spre clarificare:

– In Dacia era venerat si poate fi considerat zeu local reprezentativ Dionysos. Acesta  s-a nascut pe teritoriul Daciei, Era un lucru curent in acele vremi ca popoarele sa fie denumite dupa ceea ce era singular si specific lor,  chiar daca acel popor se autonumea diferit de cum il numeau altii! Ex, gotii – numele vine de la…Gott – Dumnezeu, asa cu il chemau in limba lor. Dar puteau avea si alte denumiri, in functie de cei care ii cunosteau. Astfel, se pare ca numele dacilor vine de la…”daka” cum se numea sabia lor incovoiata, unica in acele timpuri. De aici vine si cuvantul dagger – folosit in engleza si franceza si numind un cutit de lupta. Grecii, numeau cu respect pe daci “Dionisieni” intrucat acesta era zeul reprezentativ al dacilor, Dionisos, nascut pe aceste meleaguri, ca de altfel si Apollo, Artemis… imprumutati apoi si de mitologia greaca si romana.

Anabasisi Alexandri, Indica cuprinde 43 de paragrafe detailate, in care se descriu locurile pe unde a trecut  Alexandru cel Mare, dar si istoria, geografia sau obiceiurile populatiilor din acele zone, in acest caz, India.

In continuare o sa traduc si comentez numai aliniatele din paragrafele care se refera la dacii Dionisieni si impactul lor asupra istoriei, culturii sa traditiei Indiei. Pentru conformitate, adaug si versiunea engleza a traducerii.

#1) … “The Nysaeans are not an Indian race; but part of those who came with Dionysus to India; possibly even of those Greeks who became past service in the wars which Dionysus waged with Indians; possibly also volunteers of the neighbouring tribes whom Dionysus settled there together with the Greeks, calling the country Nysaea from the mountain Nysa, and the city itself Nysa. And the mountain near the city, on whose foothills Nysa is built, is called Merus because of the incident at Dionysus’ birth. All this the poets sang about Dionysus; and I leave it to the narrators of Greek or Eastern history to recount them …”

” … Nyseeni nu sunt de rasa indiana (anterior se aminteau alte triburi locale indiene NT) ci parte din cei ce au venit in India cu Dionisienii, posibil chiar si acei greci care au ramas  dupa terminarea serviciului militar si al razboiului, pe care Dionisienii l-au purtat cu indienii posibil si voluntari ai triburilor invecinate pe care Dionisienii i-au asezat acolo alaturi de greci. si numind apoi tinutul (tara) respectiv Nysaea, dupa (numele) muntelui Nysa . Si muntele alaturat, la poalele caruia e construita cetatea este numit Merus din cauza ca acolo s-a intamplat nasterea lui Dionysos *( Meru – in sanskrita = axa lumii, “axis mundi” latina) Toate acestea poetii le-au cantat despre Dionysos; las in seama povestititorilor din Grecia sau rasaritul (ei ) (Dacia ! India. NT)  sa le enumere  … “

#5) ” Before Alexander, too, there is a considerable tradition about Dionysus as having also invaded India, and having subdued the Indians; about Heracles there is not much tradition. As for Dionysus, the city of Nysa is no(w) mean memorial of his expedition, and also Mount Merus, and the growth of ivy on this mountain then the habit of the Indians themselves setting out to battle with the sound of drums and cymbals; and their dappled costume, like that worn by the bacchanals, of Dionysus. But of Heracles the memorials are slight … “

“… Inaintea lui Alexandru, de asemenea e o traditie vasta despre Dionisienii  care au invadat India si au subjugat la fel pe indieni; despre Heracles (adica greci NT) nu e prea multa traditie. Cat despre Dionisieni, cetatea Nysa este acum un memorial al expeditiei lor (militare NT) si de asemenea Muntele Merus si cresterea faimei lui, ca si obiceiul insasi al indienilor care se pregatesc de batalie in sunetul timpanelor si al tobelor, cat si imbracamintea lor drapata ca acelea purtate de  bacanalele lui Dionisos, ( este fara indoiala izbitoare asemanarea intre costumele traditonale balcanice -romanesti- cu itari , brau si camesoaie incretita, si costumele traditionale barbatesti indiene, chiar si in ziua de azi!) Cat despre Heracles (greci NT) influentele sunt mici…”

#7) “…The Indians, he says, were originally nomads, as are the non-agricultural Scythians, who wandering in their waggons inhabit now one and now another part of Scythia; not dwelling in cities and not reverencing any temples of the gods; just so the Indians also had no cities and built no temples; but were clothed with the skins of animals slain in the chase, and for food ate the bark of trees; these trees were called in the Indian tongue Tala, and there grew upon them, just as on the tops of palm trees, what look like clews of wool. They also used as food what game they had captured, eating it raw, before, at least, Dionysus came into India. But when Dionysus had come, and become master of India, he founded cities, and gave laws for these cities, and became to the Indians the bestower of wine, as to the Greeks, and taught them to sow their land, giving them seed. It may be that Triptolemus, when he was sent out by Demeter to sow the entire earth, did not come this way; or perhaps before Triptolemus this Dionysus whoever he was came to India and gave the Indians seeds of domesticated plants; then Dionysus first yoked oxen to the plough and made most of the Indians agriculturists instead of wanderers, and armed them also with the arms of warfare. Further, Dionysus taught them to reverence other gods, but especially, of course, himself, with clashings of cymbals and beating of drums and dancing in the Satyric fashion, the dance called among Greeks the ‘cordax’; and taught them to wear long hair in honour of the god, and instructed them in the wearing of the conical cap and the anointings with perfumes; so that the Indians came out even against Alexander to battle with the sound of cymbals and drums….”

“… Indienii, spune el, au fost originar nomazi, asa cum sunt si neagricultorii sciti care rataceau in carutele lor si locuiau cand intr-un loc cand in altul din din Scitia, neconstruind cetati (asezari fortificate) si nevenerand nici-un templu al zeilor si ei umblau imbracati cu pieile animalelor ucise in vanatore iar drept hrana mancau scoarta de copaci (scortisoara … ? NT); acesti copaci erau numiti in limba indienilor Tala, pe care ii  cresteau in varful palmierilor care seamana ca fuiorul de lana. Ei mai foloseau drept hrana, orice altceva ar mai fi putut prinde, si mancandu-le apoi crude, cel putin asa se intampla, inainte de venirea Dionisienilor in India. Dar dupa ce au venit Dionisienii si au devenit stapanii  Indiei ,au cladit cetati si au dat legi pentru aceste cetati, si au devenit pentru indieni mai buni decat vinul. asa cum au fost  si grecilor, si i-au invatat pe ei sa aibe grija de pamant (sa-l cultive NT) daruindu-le seminte. Si daca ar fi fost Triptolemeus, atunci cand a fost trimis de zeita Demetra sa aibe grija de intreg pamantul, nu ar fi putut face mai mult (pentru indieni! NT) Sau poate inaintea lui Triptolemeus, acest Dionysos oricine ar fi fost, a venit in India si le-a dat indienilor semintele plantelor domestice, apoi Dionisienii pentru prima data au injugat boii la plug si i-au facut pe majoritatea indienilor agricultori in loc de nomazi, si i-au inarmat pe ei de asemenea cu arme de razboi. Mai departe, Dionisienii i-au invatat pe ei sa venereze alti zei, dar in mod special bineinteles pe el (Dionysos NT) lovind timpanele unul de altul si batand tobele si sa danseze in stil satiric, dansul numit (dar nu apartinand grecilor! NT) printre greci cordacs ( “dacs ” este evidenta referirea la daci, probabil “braul dacilor” sau … hordacs – “hora dacilor” !), si i-a mai invatat sa poarte parul lung in onoarea zeului (Dionysos  NT) si i-a instruit sa poarte caciuli conice (aidoma dacilor, si azi la tara caciulile din blana de oaie sunt… conice !) si sa se inmirezmeze cu parfumuri ( …mi-am pus busuioc in par, mai… NT) astfel incat indienii au iesit la batalie chiar si inaintea lul Alexandru (cel Mare) in sunetul timpanelor si al tobelor ! …”

NOTA: Intrucat interpretarea pe care am gasit-o textului mi se pare cea adevarata si gradul inalt de civilizatie al dacilor Dionisieni era in acea vreme deasupra grecilor, asa cum reiese din text, nu avem decat sa ne mandrim cu asemenea stramosi ! Faptul ca dacii au fost cu mult inaintea lui Alexandru stapanitori ai Indiei, dar mai ales influenta covarsitoare si benefica pe care aceasta cucerire a avut-o, este inca o intarire a proverbului: “Omul sfinteste locul!” Sa nu uitam cine am fost si … cine suntem …

Arrian: Anabasis Alexandri: Book VIII (Indica)

Tr. E. Iliff Robson (1933)