Ce PLANURI are Președintele DODON ? Vrea să deschidă în fața serviciilor secrete ruse poarta aeriană de la Chișinău, din coasta NATO

Dodon pupa mana lui Putin

Rusia a declanșat un adevărat război hibrid pentru Aeroportul Internațional Chișinău, porțile aeriene ale Republicii Moldova, iar Kremlinul trage sforile la Chișinău prin președintele moldovean pro-rus, Igor Dodon și gașca sa socialistă aflată la guvernare.

Author: Catalina Mares
 Sursa: Money.ro

Pentru ruși preluarea aeroportului de la concesionarul occidental al Aeroportului, Nahtaniel Philip Rothschild, singura aerogară de pasageri de peste Prut, este vitală pentru a domina în plan geopolitic. Rușii nu au ascuns niciodată că vor să pună mâna pe aeroportul din Chișinău, dar în ultima perioadă această dorință este evidentă. Aeroportul din Chișinău din coastele NATO este singura cale prin care Rusia asigură, prin rotație, prezența militarilor dislocați în Transnistria și agenții săi din subdiviziunea de elită din GRU –  serviciul de inteligență al armatei ruse. Aeroportul poate deveni pentru Rusia și platformă potrivită de control a Ucrainei. Dodon, care este singurul politician moldovean cu trecere la Putin, promovează interesele investitorilor ruși și, respectiv, al serviciilor secrete ruse în această afacere geostrategică. Cedarea aeroportului a fost cerută de Kremlin în schimbul sprijinului oferit pro-rusului Dodon. În afară de aspectul politic al dosarului, șeful socialiștilor moldoveni, ar avea și interese financiare ademenitoare – 100 de milioane de euro.

Într-un interviu pentru radio „Europa Liberă”, Marina Tauber, deputat în Parlamentul Republicii Moldova, a declarat că Igor Dodon ar face lobby pentru miliardarul rus Roman Troţenko. Acesta și-ar dori să preia contractul de concesionare al Aeroportului Internaţional Chişinău.

Tauber a declarat pentru „Europa Liberă” că în vară, după schimbarea puterii în Moldova, lui Ilan Șor, beneficiarul companiei „Avia Invest”, care la acel moment încă deținea Aeroportul, i s-a propus să stopeze negocierile cu Nahtaniel Philip Rothschild privind vânzarea aeroportului.

„De ce comisia parlamentară a pus la îndoială legalitatea concesionării din 2013?”, se întreba Tauber. „Pentru că Dodon are interese personale – aeroportul urma să revină businessmanului Troţenko din Rusia, iar Dodon urma să primească din afacere 100 de milioane de euro”, a spus Marina Tauber.

Și preşedintele Comisiei parlamentare pentru securitate, apărare şi ordine publică Chiril Moţpan, unul dintre liderii Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, parte a Blocului ACUM, care este la guvernare, a confirmat zilele trecute că președintele Igor Dodon urmărește să-și impună controlul asupra Aeroportului Internațional Chișinău. „În contextul crizei politice de la Chișinău, provocată de partajarea de către componentele coaliției de guvernare a funcției de procuror general, Moțpan a scris pe pagina sa de Facebook că nu pot fi excluse interesele obscure inclusiv ale PSRM „de a prelua sub control instituțiile strategice ale statului, în primul rând, Aeroportul Internațional Chișinău, dar și cel de la Mărculești”, a scris luni timpul.md.

Dacă la 1 noiembrie, pro-rusul Dodon pleda ca aeroportul să fie întors în gestiunea statului, acum două luni acesta dădea de înţeles pentru ziarul rus „Kommersant” că oameni de afaceri ruşi erau interesaţi de aeroport şi de portul Giurgiuleşti, scrie portalul deschide.md de la Chișinău.

Miliardarul rus Roman Troţenko este interesat de aeroportul din Chişinău încă din 2013, a scris ziarul rus „Kommersant”, iar în procesul de negocieri pe care le-a purtat cu apropiații lui Șor s-ar fi vehiculat suma de 200 de milioane USD pentru Aeroport.

Recent, portalul Stiripesurse.ro scria că Moscova își face iscusit jocurile în culisele guvernării cu interfață europeană de la Chișinău și pare să reușească să încercuiască Ucraina și să instaleze un cap de pod rusesc la frontiera UE – capul de pod pentru care se dau lupte grele în această operațiune a serviciilor rusești este Aeroportul de la Chișinău. Aeroportul a devenit unul de importanță strategică în regiune după escaladarea, în 2014, a conflictului ruso-ucrainean, atrăgea atenția portalul, amintind că, după ce Kievul a blocat accesul Moscovei în Transnistria, Aeroportul Chișinău a devenit singura punte de acces a Rusiei către enclava sa de la Tiraspol. Sursa citată nota, cu referire la o investigație a jurnaliștilor de la „New York Times”, că în stânga Nistrului e amplasat un important efectiv militar rusesc și o subdiviziune de elită a serviciului de inteligență al armatei ruse, sarcina căreia este destabilizarea Europei. Prin asta se explică de ce Aeroportul Chișinău, aflat de câteva luni sub controlul Occidentului prin concernul investitorului european Nahtaniel Philip Rothschild, este râvnit de Kremlin și serviciile rusești.

Portalul mai nota, citând experți în securitate, că asta explică preocuparea socialiștilor pro-ruși ai lui Dodon, veniți la putere, pentru întoarcerea Aeroportului din custodia companiei lui Rothschild. Rușii par să câștige și mai mult teren în această afacere după victoria socialistului Ion Ceban în recentele alegeri locale pentru Primăria Chișinău. Acest fapt i-au lărgit câmpul de manevră lui Igor Dodon și rușilor în „dosarul Aeroportul Internațional Chișinău”.

Pro-rusul Dodon vrea să deschidă în fața serviciilor secrete ruse poarta aeriană de la Chișinău, din coasta NATO

 

Lasă un răspuns