ALERTĂ MAXIMĂ: SCENARIUL ASCUNS al lui PUTIN și DODON pentru R. MOLDOVA. Prezență militară în schimbul gazelor?

După ieşirea populistă a lui Dodon referitor la pretinsa ieftinire a gazelor ruseşti pentru RM, declarația Naftogaz Ucraina a răsunat ca o ofertă: 190 dolari SUA pentru o mie de metri cubi de gaze naturale venite din Slovacia prin Ucraina spre RM (şi nu 237 dolari mia de metri cubi, preț „redus” de la Putin). La o astfel de ofertă ministrul Brânzan ar fi trebuit deja să fie la Bratislava, apoi la Kiev. În lipsa acestor mişcări, vom fi martorii (a câta oară) la trădarea intereselor energetice ale cetățenilor Republicii Moldova. De la Sangheli, Tarlev, Dodon, Greceanâi, Lazăr, Filip – nimic nu se schimbă. Şi insist: nu e nevoie să ai diplomă de Harvard ca să acționezi în interesul cetățenilor.

________________________________________________________________________

Moscova obligă Chișinăul să urmeze propunerile sale.

Ieri, pentru prima dată în mulți ani, șeful MAEF din Moldova a făcut o vizită oficială la Moscova. Nika Popescu și omologul său rus Sergei Lavrov au discutat despre comerțul bilateral, reglamentarea  transnistreană și eliminarea a peste 20 de mii de tone de muniție în depozitele din Kolbasnoye. După întâlnire, Popescu a spus că Rusia și Moldova încearcă să normalizeze relațiile și acum sunt concentrate pe o „agendă pozitivă” – adică pe probleme în care se pot face progrese semnificative.

Vizita lui Popescu este, de fapt, una dintre primele „mostre ” ale guvernului Moldovei pentru dezghețarea relațiilor cu Rusia, care până în prezent rămân în principal moșia lui Igor Dodon. Președintele însuși acum nu mai puțin activ în direcția rusă și, în timpul călătoriilor frecvente la Moscova, exploatează energic tema gazelor.

Ultima întâlnire a lui Dodon pe tema reducerilor de gaze pentru RM a fost o întâlnire cu Vladimir Putin, pe care mulți experți l-au considerat drept punctul final al acestei povești. Dodon însuși s-a grăbit să declare același lucru, numind concesiunile prețului la gaz o chestiune soluționată. Cu toate acestea, la Moscova, el a fost  corectat: potrivit purtătorului de cuvânt al lui Putin, Dmitry Peskov, încă nu a fost luată o decizie finală și „experții vor trebui în continuare să discute despre nuanțele finale”.

Este clar că, mai devreme sau mai târziu, Chișinăul va primi o reducere râvnită la combustibilul albastru, dar nu pentru „ochi frumoși”. Aparent, Kremlinul leagă soluția acestei probleme cu soarta propriei sale inițiative de a casa muniții din depozitele din Transnistria nerecunoscută. Gravitatea intențiilor Rusiei confirmă atenția pe care Sergey Lavrov a acordat-o problemei. Ministrul rus la o informare comună cu Popescu a dezvăluit și câteva detalii:

„Astăzi le-am oferit colegilor noștri evaluări ale acțiunilor care trebuie luate în această privință – aceasta este livrarea de echipamente adecvate și direcția specialiștilor, determinarea surselor de finanțare și încheierea contractelor. Toate acestea ar trebui făcute, desigur, cu respectarea standardelor de siguranță stabilite de forțele armate ale Federației Ruse. Nimic altceva nu va funcționa. ”

Ministrul rus de Externe a menționat, de asemenea, că lucrările pregătitoare înainte de eliminarea armelor vor dura cel puțin un an.

După cum vedeți, Lavrov nu neagă participarea posibilă a partenerilor internaționali, dar afirmă clar că eliminarea va avea loc numai în condiții rusești. De asemenea, el precizează că procesul nu va fi rapid: un an de pregătire și încă mulți ani pentru a le elimina direct (cu toate acestea, distrugerea a zeci de mii de tone de muniție este o sarcină extrem de laborioasă).

Este ușor de ghicit că în acest fel Rusia creează condițiile preliminare pentru legalizarea și chiar creșterea (în detrimentul a zeci de specialiști tehnici) a prezenței sale militare pe Nistru, care este prelungită pentru o perioadă nedeterminată. Kremlinul a făcut o mișcare delicată, care a pus autoritățile moldovenești într-o poziție dublă: pe de o parte, ele se străduiesc prin orice mijloace să îndepărteze trupele ruse din Transnistria, iar pe de altă parte, cu greu este să se opună inițiativei ruse pentru depozitele din Kolbasnoiei. Nici societatea moldovenească , nici partenerii internaționali nu vor înțelege acest lucru.

Mai mult, Moscova „îndulcește pastila” cu un bonus suplimentar și foarte substanțial sub forma aceleiași reduceri la gaz. La Chișinău, se știe că această ofertă este la țanc acum. În contextul în care nu sunt cele mai populare măsuri economice, cum ar fi creșterea tarifelor la utilități și a impozitelor, înghețarea sau chiar scăderea prețului gazelor pentru populație va contribui la evitarea tensiunii sociale excesive.

Pentru Rusia, schimbul este, de asemenea, extrem de benefic. Datorită doar unei mici concesii de gaze (care se realizează nu numai Moldovei, ci și multor alți parteneri ai Kremlinului), nu numai că rezolvă sarcina strategică de menținere a influenței militare în regiune, dar întărește și poziția protejaților săi din Moldova, Igor Dodon și Partidul Socialiștilor.

Ar trebui recunoscut faptul că până în prezent Rusia a folosit foarte abil atitudinea față de cooperare, care este declarată de noile autorități moldovenești în ambele forme. Kremlinul își realizează nu fără succes propriile interese în Moldova, făcând „oferte care nu pot fi refuzate” și stabilește astfel tonul întregului proces de normalizare a relațiilor dintre cele două țări. Până în prezent, Chișinăul nu are cu ce să răspundă mișcărilor inteligente ale Moscovei: este forțat să urmeze agendele de cooperare rusească.

REGIONAL TRENDS ANALYTICS