EXCLUSIV: DECLARAȚIA Consiliului de Presă – „În campania electorală, alegem… deontologia jurnalistică”

api

Consiliul de Presă le reamintește jurnaliștilor și editorilor media cât de importantă este respectarea normelor deontologiei profesionale în campania electorală.

În cadrul mesei rotunde „În campania electorală, alegem… deontologia jurnalistică”, desfășurată luni, 11 februarie, au fost trecute în revistă bunele practici jurnalistice de reflectare a campaniilor electorale din Republica Moldova și din străinătate, transmite  IPN.

Viorica Zaharia, președinta în exercițiu a Consiliului de Presă, a remarcat că în multe reportaje care țin de alegeri nu există suficientă maturitate profesională, iar programele electorale și declarațiile politicienilor nu sunt abordate critic. Pentru a echilibra știrile în care sunt reflectate promisiunile electorale ale candidaților, jurnaliști trebuie să amintească dacă și alți candidați au făcut astfel de promisiuni. „Incidentele electorale sunt reflectate selectiv de unele instituții media. Recent, când doi concurenți electorali au fost atacați în teritoriu, unele posturi au reflectat doar despre un incident, însă l-au omis pe celălalt. Astfel, cetățenii nu au primit informația completă”, a spus Viorica Zaharia. Ea s-a referit și la felul în care unele instituții media mediatizează rezultatele sondajelor electorale, dezavuând faptul că nu este prezentată opinia tuturor sau a majorității concurenților despre aceste rezultate.

Directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a remarcat că în campania electorală curentă se mențin tendințele campaniilor precedente, din 2014 și 2016. Instituțiile de presă care beneficiază de finanțări din partea donatorilor străini în cadrul unor programe de susținere a mass-mediei, reflectă relativ echidistant campania electorală, în timp ce mijloacele de informare în masă care au în spate politicieni sau persoane fizice care simpatizează anumiți politicieni, favorizează deschis unii concurenți electorali și îi defavorizează pe oponenții acestora. Aceste situații, spune Nadine Gogu, sunt vizibile prin tonalitatea reflectării activității concurenților electorali.

Aneta Gonța, lector la Facultatea Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea de Stat, a prezentat mai multe exemple de bune practici jurnalistice de reflectare a campaniei în străinătate, accentuând responsabilitatea radiodifuzorilor publici pentru informarea complexă a publicului despre evenimentele electorale.

La masa rotundă au participat mai mulți redactori de la instituții media, care au vorbit despre efortul practic care trebuie depus pentru asigurarea informării obiective a cetățenilor într-o campanie electorală. Evghenii Șolari, redactorul departamentului politic al portalului Newsmaker.md și Victoria Dumbravă, editoare-șefă la portalul Agora.md, s-au referit la importanța documentării materialelor și a prezentării opiniilor tuturor concurenților electorali vizați.

Aneta Grosu, redactor-șefă la „Ziarul de Gardă”, a povestit de ce redacția a decis să nu accepte publicitate electorală în această campanie electorală. „Am avut multe oferte publicitare în ajun de campanie, dar am decis să le refuzăm pe toate și să scriem critic și echilibrat despre orice candidat pentru ca cititorii să fie corect informați. Considerăm că astfel am obținut mai multă libertate, iar majoritatea cititorilor noștri au salutat această decizie”, a menționat Aneta Grosu.

La masa rotundă au participat alți jurnaliști, experți media, membri ai Consiliului Audiovizualului (CA). Dragoș Vicol, președintele CA, și Lidia Viziru, membră CA, au oferit unele detalii despre monitorizarea instituțiilor audiovizualului în această campanie electorală, efectuată în baza unei metodologii adaptate cu ajutorul unor experți internaționali, și au dat asigurări că până în ziua alegerilor vor fi examinate două rapoarte de monitorizare, iar radiodifuzorii care încalcă legislația vor fi sancționat potrivit legii.