R. Moldova, ţară de sclavi ? De ce Shor nu se teme de Plahotniuc şi armata lui de judecători? Este SHOR sosia lui Boris BIRSTEIN în R. Moldova?

Sor judecata

După jumătate de an de ”traducere” meticuloasa”, dosarul lui Shor a fost transmis Curtii de Apel. Va amintesc, e vorba de mai putin de 100 de pagini care au fost traduse, fiindca primarul de Orhei, sosia lui Birstein in R.M. ( La multi ani, tovarase Snegur!”) nu vorbește in mod curent românește. Cum credeți, cât timp va fi examinat dosarul la Curtea de Apel și ulterior, la Curtea Supremă de Justiție?”. Exact până la alegerile anticipate când Shor-Birștein – Snegur- Lucinschi vor intra cu oamenii lor in circumscrițptiile elecotrale, create de Plahotniuc pentru acesta. Astfel, in parlament vom avea alianta Dodon-Plahotniuc-Shor. Nu uitați, Shor susține că Moscova este cel mai frumos oraș din lume. Cum sa nu sustina aceasta daca din pasa Nataliei Gherman-Snegur si a lui Leanca a intrat in posesia hotelului si a restaurantului ambasadei R.M. la Moscova, aflat la 10 minute distanta de Kremlin.

VASILE GROZAVU facebook

Dosarul miliardelor, Legea Omertei

Dosarul fraudei bancare va fi tergiversat încă mult timp, iar luând în considerare că suntem într-un an electoral, nu este exclus furtul altor sume astronomice. Sunt opiniile exprimate de către invitații lui Val Butnaru, la ediția de aseară a talk-show-ului „Cabinetul din umbră”. S-a discutat despre raportul Kroll 2, provocările din acest an, dar și despre alte subiecte de actualitate.  Printre temele abordate a fost cea a remunerării cu jumătate de milion de lei, bani publici, pentru firma de securitate afiliată șefului PD, care a oferit servicii de pază la târgul de Crăciun din centrul capitalei.
Un alt subiect adus în discuție a fost dosarul fraudei bancare, dar și afirmația în context a premierului Filip, care a declarat că 90 la sută din cei care figurează în raportul Kroll 2 sunt oameni onești.
Iar cât privește finalitatea dosarului controversatului primar de Orhei, Ilan Șor…
La final, invitații s-au referit și la situația de la Bălți. Persoanele vizate nu au comentat deocamdată.

Ciocoiul Moldovei Sărăcite

Un loc de cinste în rândul boierilor Moldovei sărăcite îl ocupă primarul orașului Orhei, controversatul om de afaceri Ilan Șor, principalul actor în dosarul fraudei bancare produse în Moldova în 2014. El se poate lăuda cu o avere fabuloasă. 60 de milioane de lei este doar valoarea bunurilor sechestrate de procurori în cadrul dosarului penal în care a fost inculpat și condamnat în primă instanță pentru implicare în frauda de la Banca de Economii. Dacă decizia de condamnare va rămâne definitivă, aceste bunuri vor intra în posesia statului. Suma, însă, este incomparabilă cu prejudiciul cauzat și nu reprezintă nici pe departe toată averea lui Șor. Numai capitalul social al companiilor aeriene deținute de Ilan Șor este de 7 ori mai mare decât valoarea tuturor bunurilor sechestrate de autorități în cadrul dosarului penal pe numele controversatului om de afaceri. „Infractorii nu înregistrează bunuri de așa valoare pe nume propriu”, a răspuns un fost procuror general când a fost întrebat de ce nu s-a pus sechestru și pe avioanele inculpatului. Anume la companiile aeriene, despre care Șor a recunoscut că-i aparțin, și la avioanele deținute de acestea ne vom referi în investigația de astăzi realizată în cadrul campaniei „Boierii Moldovei sărăcite”.

Learjet 60 – un avion de dimensiuni medii fabricat de către producătorul Bombardier în 2002. Are inscripționat pe el numele proprietarului. Siglele „Shor Holding” și „Air Klassica” au apărut pe aeronavă în 2011. (10) Acest model este destinat călătoriilor de afaceri. Poate transporta până la opt pasageri și doi membri ai echipajului. (11) Interiorul și-l modelează fiecare proprietar după plac, producătorul adoptând o politică destul de flexibilă în acest sens. Pot fi, de exemplu, doar fotolii, sau poate fi și o canapea dacă se dorește. (21) Potrivit informațiilor oferite pentru Jurnal TV de către (39) Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova, avionul cu numărul de înregistrare ER-LGB a aparținut în perioada 2009-2015 companiei Nobil Air, iar în aprilie 2015 a trecut în flota Classica Air, firmă fondată, la rândul său, de Air Clasica. Ilan Șor a recunoscut în cadrul unei conferințe de presă, susținută în martie 2015, că Nobil Air și Air Clasica îi aparțin.

Ițele în afacerile aeriene ale lui Șor sunt destul de încâlcite. De-a lungul anilor, s-au tot schimbat fondatorii și administratorii celor două companii aeriene menționate de el în fața presei. Fosta Nobil Air a fost creată în 2003 și până în 2011 i-a fost atribuită lui Vladimir Plahotniuc, (37) având în vedere că fusese fondată de către sora oligarhului. Potrivit informațiilor de la Camera Înregistrării de Stat, în 2010 firma și-a schimbat fondatorul, acesta fiind o altă companie atribuită lui Vladimir Plahotniuc – un off-shore înregistrat în Olanda, OTIV Prime Services, care face parte din grupul de off-shore-uri OTIV Prime Holding. În 2013, fondator unic al Nobil Air devine Air Clasica. Această informație apare în acte. În realitate, însă, tranzacția de vânzare-cumpărare între Plahotniuc și Șor pare să fi avut loc încă în 2011, anul în care a fost fondată Air Clasica și anul în care pe avionul deținut de Nobil Air apare numele lui Șor. (31) Până în 2010, pe aeronavă era inscripționat doar numărul de înregistrare, potrivit pozelor de pe site-urile specializate. În afară de fotografiile în care este surprins pe sau în preajma aeroportului din Chișinău, acest avion apare în imagini făcute de amatori în Germania, Austria, Italia, Cehia, Federația Rusă, Marea Britanie și Finlanda.

Deși existau tocmai două indicii clare că aparatul de zbor îi aparținea primarului de Orhei – inscripția de pe navă și declarația lui Șor, procurorii nu au găsit motive pentru a pune sechestru pe acest bun, laolaltă cu alte proprietăți sechestrate în cadrul dosarului penal în care Șor a fost învinuit și condamnat în primă instanță pentru implicare în frauda din sistemul bancar produsă în Moldova la sfârșitul lui 2014.

Rezultă că procurorii care au avut încredere în cuvintele lui Șor atunci când în baza denunțului său au cerut lipsirea de imunitate și i-au înaintat învinuirea fostului premier Vladimir Filat, nu au avut încredere în declarația acestuia cu privire la faptul că cele două companii aeriene îi aparțin. Iar nava cu numele lui Șor pe ea care, potrivit anunțurilor de vânzări de avioane, valora aproximativ două milioane de dolari, echivalentul a aproximativ 34 de milioane de lei, nu este singurul avion pe care autoritățile ar fi putut să-l sechestreze dacă i-ar fi dat crezare primarului de Orhei. (40) Un alt aparat de zbor, nou-nouț, de peste 10 ori mai scump decât cel din imaginile anterioare, a fost achiziționat de Nobil Air la sfârșitul lui 2014. Este vorba despre un Embraer Legacy 650 – o navă considerabil mai mare, care poate transporta în confort până la 14 pasageri. (15) Pe site-urile specializate apar fotografii cu acest avion făcute în Polonia, Spania, Elveția și Federația rusă. Numărul de înregistrare – ER-KKL. (33) Un detaliu curios (16) este faptul că literele „KKL” coincid cu seria folosită de Șor la înmatricularea automobilelor din proprietatea sa și a companiilor sale. (18) Site-ul producătorului navei oferă posibilitatea de a face un tur virtual unde putem vedea cum arată din interior un avion precum cel din flota lui Șor.

Prețul unui asemenea aparat de zbor pornește de la 25 de milioane de dolari, echivalentul a peste 400 de milioane de lei. (27) Potrivit infomațiilor de pe site-urile specializate, Șor a fost primul proprietar al acestui avion, cumpărat de Nobil Air în decembrie 2014. Se întâmpla la o lună după ce un grup de companii afiliate lui au scos din Banca de Economii, Banca Socială și Unibank 13 miliarde de lei, a căror urmă s-a pierdut în zone off-shore. Pentru implicarea în această fraudă și pentru un prejudiciu de 5 miliarde atribuit anume lui, Șor riscă să piardă bunuri în valoare de doar 60 de milioane de lei.

În timp ce procurorii așteptau ca cineva să le aducă documente care să demonstreze că avioanele îi aparțin lui Șor, acesta le-a și vândut. (39) Learjet-ul a fost înstrăinat pe 24 august 2015, peste câteva luni după punerea sub acuzație a primarului de Orhei. La rândul său, Nava Embraer Legacy a fost vândută pe 3 martie 2017, (28) unei companii austriece specializată în oferirea serviciilor avia în domeniul businessului. (34) Avionul are acum un alt număr de înregistrare, dat de autoritățile aeronautice din Republica San Marino. Din 3 martie 2017, Air Clasica nu mai deține certificat de operator de zboruri.

Un alt aparat de zbor deținut de Nobil Air în perioada în care există indicii că firma îi aparținea lui Ilan Șor este un Dassault Falcon 2000, cu număr de înregistrare ER-KVI, fotografiat de pasionați de aviație din diferite țări. Anul fabricației – 2004. (39) Potrivit informațiilor furnizate de Autoritatea Aeronautică Civilă, această navă a fost în dotarea Nobil Air între octombrie 2013 și decembrie 2014. Perioadă în care apare în imaginile de pe site-urile specializate decolând sau aterizând în Moldova, Elveția, Grecia, Rusia și Austria. (41) Pare să fie anume acest avion pe fundal într-o fotografie postată în vara lui 2014 pe o rețea de socializare de către soția lui Șor, interpreta din Rusia, Jasmin. Aparatul de zbor a fost vândut înainte ca procurorii să înceapă urmărirea penală pe numele lui Șor și, respectiv, înainte să fie fie pus în discuție subiectul aplicării sechestrului pe averile sale. Valoarea bunului se cifra la aproximativ 7 milioane de dolari, potrivit prețurilor afișate pe site-urile de anunțuri pentru nave din același model și de aceeași vechime.

Astăzi Nobil Air nu mai există, deoarece la mai puțin de o lună după conferința în care Ilan Șor recunoaște că această firmă îi aparține, compania a fost redenumită. (1) Potrivit buletinului electronic al Camerei Înregistrării de Stat, pe 16 aprilie 2015, Nobil Air a devenit Classica Air. (2) Întreprinderea cu un capital social de aproximativ 362 de milioane de lei, a raportat în anul 2012 aproape 27 de milioane drept venituri din vânzări. Potrivit datelor de la Camera Înregistrării, singurul fondator este cealaltă companie aeriană pomenită de Șor în fața presei – Air Clasica. (3) Aceasta, la rândul ei, fondată în 2010 și având un capital social de aproximativ 51 de milioane de lei, în 2012 raportând un venit din vânzări de 9 milioane. Capitalul social subscris al celor două firme se ridica la 413 milioane în total, echivalentul a peste 20 de milioane de euro. Sau de șapte ori mai mult decât valoarea tuturor bunurilor sechestrate de procurori cu scopul de a fi preluate de stat în cazul în care condamnarea lui Ilan Șor va fi definitivă.

Precizăm că fiind ales primar în 2015, Șor a trebuit să-și declare toată averea deținută începând cu anul 2014. Niciuna dintre dările sale de seamă nu conține vreo informație cu privire la vreo companie aeriană deținută sau cele trei avioane înscrise pe Nobil Air și Air Clasica în perioada 2014-2017. Purtătorul de cuvânt nu a binevoit să se refere la acest aspect. Răspunsul a fost unul și același. Ca învățat pe de rost.

jurnaltv.md