Testul internațional PISA: Sistemul de învățământ din Republica Moldova are nevoie de o concepţie nouă

ME R. Moldova

Sistemul de învățământ din Republica Moldova are nevoie de o reconceptualizare totală, pornind de la revizuirea programei școlare și schimbarea metodelor de predare, până la externalizarea metodelor de evaluare a elevilor, afirmă experții din domeniu.

În cadrul unui proiect finanțat de Fundația Soros Moldova, au fost analizate rezultatele testului internațional PISA, destinat elevilor cu vârsta de 15 ani, pe care Republica Moldova l-a susținut de două ori până acum. Acestea denotă unele progrese ale elevilor moldoveni, dar și faptul că aceștia sunt mult mai puțin pregătiți decât cei din țările dezvoltate.

Elevii din Republica Moldova au participat pentru prima dată la testul internațional PISA în 2010 (PISA 2009 Plus) și apoi, în 2015, când au înregistrat rezultate mai bune decât la prima testare. PISA reprezintă un test standardizat la trei discipline: matematică, științe și citire. După ritmul de creștere a punctajului acumulat, Republica Moldova s-a situat pe primele locuri, a remarcat directorul Agenției de Asigurare a Calității, Anatol Topală.

„Moldova a înregistrat o creștere considerabilă în raport cu testarea PISA 2009 Plus, la care Moldova a participat în 2010. Rata de creștere, care la științe este de 9 puncte, la citire de 17 puncte, iar la matematică de 13 puncte, a clasat Republica Moldova printre primele 3-6 poziții cu așa un ritm de creștere”, a constatat Anatol Topală.

Rezultatele testului internațional PISA trebuie analizate în context regional și global, a subliniat Anatol Gremalschi, expert în domeniul educației de la Institutul de Politici Publice. El a remarcat prestația slabă a elevilor moldoveni, în această conjunctură.

„Avem progrese, dar cum suntem noi comparativ cu alte țări? Pe primul loc este Singapore, pe ultimul loc e Republica Dominicană. Noi suntem mai jos de Estonia, Statele Unite, Rusia, România. Am luat Singapore – 39 la sută din elevi au rezultate excelente. Am luat Republica Moldova – 3,8 procente. Mesajul nostru către sistemul de învățământ ar fi așa: Orientați-vă spre excelență, nu vă orientați numai la medie, că vom fi ca și cu temperatura medie pe spital”, a declarat Anatol Gremalschi.

Anatol Gremalschi a adăugat că, în școlile din Republica Moldova, instruirea se face în mare parte pentru note și mai puțin pentru obținerea unor abilități, astfel că este necesară o regândire totală a sistemului. Și istoricul Octavian Țîcu a observat faptul că, fiind influențată de reminiscențe din perioada sovietică, școala din Republica Moldova a eșuat în privința consolidării societății și a unei democrații autentice.

„Școala a eșuat, probabil, în a crea o societate omogenă în Republica Moldova, pentru că la nivel majoritar populația este în continuare dezbinată. Nu am reușit nici consolidarea societății civice. Programul PISA este o ocazie extraordinară pentru a genera mai multe sugestii pentru practicile și politicile educaționale. Ne arată cine suntem și cine suntem în comparație cu alții”, a declarat Octavian Țîcu.

Următorul test PISA la care va participa Republica Moldova se va desfășura în 2018.

sursa: serviciul de presă