SCRISOARE DESCHISĂ

Timofti N

Către Excelenţa Sa, Preşedintele Republicii Moldova, dl Nicolae Timofti

Poziţia Consiliului Unirii faţă de şantajul rusesc şi lipsa de Demnitate Naţională a oficialilor
Chişinău, 22.11.2012

Stimate Domnule Preşedinte,
Noi, membrii Consiliului Unirii, în cadrul căruia activează şi Partidul Naţional Liberal din Republica Moldova, partide din România, precum şi numeroase organizaţii nonguvernamentale, conştienţi şi neindiferenţi faţă de situaţia politică tensionată, cauzată de implicări ale factorilor interni şi externi, ostili statului nostru, dorim să Vă aducem la cunoştinţă punctul nostru de vedere asupra stării de lucruri pe care o trăim cu toţii.
Urmărim doar scopul de a apăra integritatea statului în faţa încercărilor forţelor secesioniste de a umili şi a provoca populaţia băştinaşă prin degenerarea şi încălcarea Constituţiei R.Moldova.
Astfel, suntem profund îngrijoraţi în legătură cu ultimele declaraţii ale administraţiei de la Tiraspol, care reprezintă instrumentul misionarilor ruşi, ce frecventează des zona nistreană, necontrolată de autorităţile legale de la Chişinău, precum şi cu declaraţiile administraţiei unităţii teritoriale autonome găgăuze. Am dori ca această scrisoare sa ajute la clarificarea poziţiei organelor de conducere privind respectarea Constituţiei pe întreg teritoriul Republicii Moldova de către toţi factorii interni şi externi.
De regulă, când vectorul european al Republicii Moldova devine mai pronunţat şi mai decisiv, iniţiatorii şi susţinătorii separatismului – Federaţia Rusă, dezlănţuie o serie de provocări declarative, lansează afirmaţii de şantaj, inclusiv vizând securitatea politică şi economică a Statului, umilindu-ne demnitatea naţională, prin neglijarea Legii supreme a Statului. Provocările, care urmăresc dezbinarea Statului, se manifestă făţiş prin declaraţii ale demnitarilor de la Moscova – Preşedinte, Prim-ministru, Viceprim-ministru, diplomaţi.
Iată care sunt consecinţele grave ale separatismului promovat de Federaţia Rusă:
1. Zona nistreană nu achită, de şase ani, consumul gazelor ruseşti. Liderul separatist de la Tiraspol, Evghenii Şevciuk, a spus, în Duma Rusiei: „Nu e secret – nu achităm gazele. Încă din anul 2006 utilizăm aceste resurse pentru acoperirea deficitului bugetar”.
Liderul separatist a precizat că deficitul bugetar al Transnistriei, de 70%, este acoperit de ajutorul ce vine din partea Rusiei. Aici se adaugă datoria de peste 4 mlrd doi SUA pentru gazele ruseşti şi privarizarea ilicită a patrimoniului R.Moldova pe teritoriul necontrolat de stat.
În vizita la Tiraspol, pe data de 17.11.2012, Rogozin, vicepremier şi preşedinte al CMI de pe lângă Executivul Rusiei, a spus: «Moldova trebuie să-şi asume datoria Transnistriei pentru gazele ruseşti. Dacă vorbim de un singur stat, cum declară oficialii de la Chişinău, şi factura trebuie să fie comună. Moldova a ales calea integrării europene, de dezvoltare capitalistă. Din aceste motive, noi îi abordăm ca pe nişte capitalişti. La bază stă capitalul, mai întâi cel rusesc, pentru care există o mare restanţă…» (declaraţii umilitoare, de un cinism cras).
2. Sistemul bancar din zona nistreană este utilizat de grupările criminale financiare locale şi din străinătate pentru maşinării fiscale şi spălarea banilor. Prin urmare, secesionismul bancar din stânga Nistrului „subminează securitatea economică a R. Moldova», a afirmat recent directorul-adjunct al Serviciului de Informaţii şi Securitate al R.Moldova. Aceste structuri bancare sunt folosite pentru traficul ilicit de mărfuri, transferuri de bani din zonele de conflict sau din ţări de risc, precum şi pentru finanţarea unor mişcări periculoase. De asemenea, sectorul bancar nesupravegheat prezintă un interes sporit pentru grupări de crimă organizată implicate în traficul de droguri, fiinţe umane, armament, precum şi în alte activităţi prohibite şi foarte profitabile.
3. Recent, autorităţile autoproclamatei, au elaborat o nouă concepţie privind politica externă a enclavei separatiste din stânga Nistrului, „conţinând o serie de inovaţii şi consfinţând ca idee naţională integrarea Transnistriei în Uniunea Euro-Asiatică, opţiune „fortificată” de rezultatele referendumului din 2006. „Integrarea totală a Transnistriei în structurile euro-asiatice va fi sub patronajul Federaţei Ruse” – a declarat reprezentantul în negocieri din partea Tiraspolului, Nina Ştanski.
Moscova este gata să examineze eventualitatea aderării autoproclamatei repubici Moldoveneşti Nistrene la Uniunea Vamală Rusia-Belarus-Kazahstan. Declaraţia aparţine Ambasadorului cu misiuni speciale al MAE rus, Serghei Gubarev, făcută la Tiraspol, în cadrul unei conferinţe de presă. „Dacă acest lucru va fi necesar şi justificat, Federaţia Rusă va face paşi concreţi în această direcţie.”
4. Rusia ne şantajează, fâcându-ne ostatici ai Transnistriei. Gubarev a mai spus: ,Jn cazul în care R Moldova îşi va pierde suveranitatea ori neutralitatea (avându-se în vedere Unirea cu România), Federaţia Rusă va reveni la problema realizării de către Transnistria a dreptului său la autodeterminare „.
5. Recent, Rusia a şantajat Chişinăul şi cerându-i «să renunţe la pachetele doi şi trei energetice, în schimbul unei posibile reduceri cu până la 30 la sută a preţului pentru gaze…»
6. Se invocă diferite motive pentru a nu scoate armata şi a retrage armamentul conform deciziilor Summit-ului OSCE de la Istanbul (noiembrie 1999).
Asemenea declaraţii şi acţiuni provocatoare există de 20 de ani, urmare a cărora regimul neconstituţional de la Tiraspol, prin concursul F.Ruse, şi-a consolidat poziţiile, se pare – ireversibil. Nicio guvernare nu a luat măsurile necesare pentru a negocia cu F.Rusă de pe poziţie de stat suveran şi independent, care nu ar permite implicarea factorilor externi în treburile interne. Faţă de liderii separatişti nu a fost aplicată legea. Hotărârile privind retragerea trupelor ruse, de ocupaţie, şi a ziselor forţe de pacificare, votate unanim de Parlament în iunie 2005, nu au fost îndeplinite până în prezent, fiind date uitării.
În loc să-i ceară o atitudine limpede Moscovei, Chişinăul se complace în tăcere, amplificând confuzia: toţi oficialii au întâlniri cu Rogozin, care nu ratează o ocazie de a ne umili, Chişinăul acceptă egalitatea părţilor în negocieri (RM şi Transnistria), după ce o respinsese ani în şir (ideea egalităţii era şi la baza Memorandumului Kozak). Acum, Guvernul e pe cale să facă periculoase concesiuni în chestiunea Consulatului rus în Transnistria.
De fapt, însă, Guvernul ar trebui imediat să iniţieze un audit la „Moldovagaz”, după care să iniţieze un proces de judecată. La fel, noi credem, trebuie să se procedeze legat de privatizările ilicite din partea stângă a Nistrului. Procuratura să deschidă dosare penale liderilor separatişti Smirnov, Antiufeev şi altora.
Ce lecţie trebuie să ne însuşim şi să contrapunem politiciii ruse de dispreţ şi şantaj? LECŢIA DEMNITĂŢII!!! Este prima condiţie a unor relaţii fireşti cu alte state, fie ele mari sau mici. Este o condiţie obligatorie, consfinţită în tratate şi convenţii internaţionale şi neglijată ostentativ şi iresponsabil de politicienii noştri.
Nu rămâne de neglijat nici fenomenul revigorării separatismului promovat de autorităţile unităţii teritoriale autonome Găgăuzia.
Ultimele declaraţii ale Başcanului, încălcând norma legală, neglijează art. 111 din Constituţiei şi depăşesc prevederile statutului special al unităţii teritoriale autonome. Acestea sunt declaraţii ce testează abilităţile organelor centrale de stat pentru asigurarea inviolabilităţii Constituţiei şi contracararea separatismul în R.Moldova.
« În Executivul de la Comrat ar putea apărea o nouă structură, care se va ocupa de afacerile externe ale Găgăuziei. Un proiect de lege în acest sens va fi înaintat curând Adunării Populare a Găgăuziei. Departamentul va răspunde de stabilirea relaţiilor Găgăuziei cu regiunile altor state. Toate acţiunile sunt coordonate cu Ambasadele Republicii Moldova din ţările respective” – a declarat başcanul Mihail Formuzal.
La iniţiativa Comratului, instituţiile statului au luat poziţia «struţului”, iar în faţa emisarului Rogozin care, în 1992, a luptat cu arma de partea separatiştilor în Transnistria, demnitarii demonstrează lipsă totală de demnitate. Consecinţele comportamentului respectiv sunt perpetuarea, la nesfârşit, a situaţiei create acum 20 de ani. Lipsesc şi curajul, şi voinţa politică de a dezlega nodul gordian.
Exemple:
În cadrul unui interviu pentru Europa Liberă, premierul moldovean declara că „nu vede ce ar încurca inaugurarea unui consulat general la Tiraspol, în condiţiile când norma internaţională, ca şi norma naţională, sunt respectate”. Asta chiar dacă, în chestiunile de politică externă, premierul trebuie să consulte şeful statului şi speakerul. Reamintim – în septembrie, în ajunul vizitei la Moscova, Vlad Filat a salutat deschiderea unui consulat rus în stânga Nistrului. Deşi, anterior, pe 17 aprilie, declara că, „la Tiraspol, consulate nu vor fi deschise, deoarece R.Moldova este un stat independent suveran şi indivizibil.”
Uluitoare este poziţia PD: „Am înţeles că Executivul găgăuz îşi doreşte o structură care să coordoneze relaţiile economice externe ale autonomiei. Găgăuzia are posibilitatea şi chiar trebuie să se ocupe cu exportul propriei producţii” – a menţionat preşedintele de onoare Dumitru Diacov, ascunzându-se după deget.
Astfel, ţinem să menţionăm, cu satisfacţie, exemplele de demnitate de care aţi dat dovadă, domnule Preşedinte Nicolae Timofti, în discursul rostit în faţa Adunării Parlamentare a Consiliului Europei în aprilie 2012: „Perpetuarea conflictului transnistrean subminează securitatea naţională şi integritatea noastră teritorială, frânează dezvoltarea economică şi divizează societatea”. Aţi cerut, ca şi la ONU, retragerea imediată şi necondiţionată a trupelor ruseşti.
Ulterior, când aţi fost întrebat de deputatul rus Leonid Kalaşnikov „de ce aţi promulgat legea ce interzice simbolurile comuniste, aţi notificat ferm că trebuie condamnate persecutările şi crimele comunismului ca şi cele ale fascismului. „Care este diferenţa dintre simbolurile fascismului şi ale comunismului? Sub aceste semne au murit milioane de oameni Nu este nicio diferenţă între moartea acelor oameni Am hotărât că această lege este echitabilă şi necesară”- răspunsuri aplaudate de deputaţilor din APCE.
Mai recent, drept reacţie la intenţiile F.Ruse de a deschide un consulat al Federaţiei Ruse la Tiraspol, aţi declarat că «Rusia ar trebui, mai întâi, să-şi retragă armamentul din zona nistreană».
Vă sprijinim integral, domnule Preşedinte, poziţia, care e una bazată pe Demnitate Naţională!
Istoria ne confirmă că marile evenimente sunt opera unor personalităţi remarcabile: Isus Hristos, Ştefan cel Mare, Napoleon, Li Quan Iu ş.a. Societatea noastră are nevoie urgentă nu de lideri de partide, ci, de un Lider Naţional. Naţiunea română este în căutarea, identificarea şi promovarea acestui lider: vizionar, stâlp al spiritualităţii dacice, înţelept, carismatic, patriot cu demnitate, ghidat de interesele poporului român, capabil să-şi asume răspunderea pentru destinul acestuia, gata să se sacrifice pentru cauza supremă, pentru ideea unităţii naţionale, ca idee naţională, pentru „ Reîntregire, prin modernizare”.
Potrivit Legii privind statutul juridic al Găgăuziei, autonomia este o unitate teritorială cu statut special, parte componentă a Republicii Moldova. Găgăuzia soluţionează, în limitele competenţei sale, problemele dezvoltării politice, economice şi culturale, însă nu gestionează relaţiile externe. în cazul schimbării Statutului de stat independent al Republicii Moldova, populaţia găgăuză are dreptul la autodeterminare externă (o bombă cu efect întârziat!).

În contextul acestor manifestări rebelice, cu tentative de separatism cras, solicităm:

– expertizarea juridică a art.l şi 6 din LEGEA nr. 344 din 23.12.1994 privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri), cu posibilitatea excluderii p.(4) din art 1, necorelat cu art.6. Introducerea acestei rectificări în Lege ar înlătura odată şi pentru totdeauna suportul juridic al separatismului în această Unitate.
Pledăm pentru regândirea valorică a Statului şi promovarea cu insistenţă a aducerii spiritului Constituţiei în deplină concordanţă cu Declaraţia de Independenţă a R.M.

Cu deosebita consideraţie, în numele Consiliului Unirii